Dirigent Alejandro Fonte old

De Colombiaanse dirigent, zanger en muzikant Alejandro Fonte studeerde zang en directie aan de Universidad Nacional de Colombia, en behaalde naast een postgraduaat zang aan het Liceu de Barcelona (Spanje) en een master in de muziek aan de School of Arts Gent, en Postgraduaat zang met de klemtoon op koordirectie bij maestro Luc Anthonis aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.

Hij vervolmaakte zich bij Werner Pfaff en Manuel Cubides tijdens het Seminario Taller de Dirección Coral aan de Universidad de Los Andes (2005) en bij Andrés Orozco-Estrada in het Taller Nacional de Dirección (2006 en 2007), waar het Orquesta Filarmónica de Bogotá onder zijn leiding stond.

Fonte debuteerde in 2005 als dirigent bij de Fundación Azury Marmolejo in Bogotá (Colombia), waar hij zowel koor als orkest dirigeerde in zarzuela’s zoals La Corte del Faraón, Luisa Fernanda en Las Leandras. In 2008 werd hij geëngageerd als koorleider bij de Fundación Arte Lírico (Colombia) om het operakoor in Bizets Carmen te dirigeren en in 2009 was hij koorleider bij de Fundación Pentalirica (Colombia), voor een opname van het Stabat Mater van Rossini.

Met zijn eigen ensemble Coral Élite voerde hij in 2010 de opéra Ester (José María Ponce de León) uit (in samenwerking met het Orquesta Filarmónica de Bogotá) en won hij in hetzelfde jaar een derde prijs op de Concurso Internacional de Coros Amalia Samper Gnecco in Bogotá (Colombia).

Momenteel staan de Gentse wereldkoren Karibu en Kwimba onder zijn leiding, waarmee hij optreedt in zowel binnen- als buitenland.